Co si myslíte o názvu „extraction shooter“ jako žánru? Bývalý produktový manažer Marathonu ho nesnáší

Co si myslite o nazvu extraction shooter jako zanru byvaly p 1762956041295

Výraz „extraction shooter“ se čím dál častěji používá, jak tituly jako Escape from Tarkov nebo Arc Raiders přitahují velké publikum. Jde o žánr, o kterém se teď hodně mluví — ale podle bývalého produktového manažera Bungie, Chrise Sidese, je toto označení zásadně problematické. Osobně ho prý přímo nenávidí.

„Ten název žánru je hrozný,“ prohlásil Sides v podcastu Shooter Monthly. Podle něj marketing při práci na Marathonu zoufale toužil vymyslet jiný termín, protože „extraction shooter“ je podle něj hloupý název — jediný žánr, jehož název popisuje přímo herní mechaniku.

Poslechněte si úryvek z podcastu:

Moderátor podcastu mu oponoval otázkou, co třeba „battle royale“ — Sides však namítl, že battle royale není mechanika, ale herní mód. Extrakce je podle něj mechanika umožňující „odejít“ s uloupeným zbožím. „Je Helldivers 2 extraction shooter jen proto, že z něj odcházíte? Vůbec to není jako Tarkov,“ dodal.

Problém, jak Sides upozorňuje, je v tom, že toto označení hráče mate a ztěžuje srovnávání her. Některé tituly — třeba Arena Breakout a Escape from Tarkov — si lze porovnávat, protože sedí do podobného šablony. Ale Arc Raiders a Tarkov? To už podle něj nejde. „Srovnání Arc Raiders třeba s Rustem dává větší smysl,“ řekl, „a pak Rust — je to extraction? Je to přece survival…“

„Je to problém,“ pokračoval. „Nesneseme ten název. Když řeknete ‚žánr extraction‘, mělo by to jasně něco znamenat. Jenže žánr sám sebe neumí definovat. Jako hráč — jak máte vědět, co vlastně dostanete? A to je jedna z hlavních chyb tohoto označování.“

Chris Sides v roce 2024 odešel z Bungie, nyní působí jako nezávislý konzultant a připravuje nově vznikající studio, o kterém zatím nechtěl mluvit do detailu. Mezitím se projekt Marathon nadále potácí: po bouřlivé zpětné vazbě získané v loňském technickém testu zmizel z vydavatelského plánu, aby se nedávno znovu objevil — vydavatel Sony totiž loni potvrdil cíl vydat hru do března 2026. Zda se to podaří a v jaké podobě, zatím zůstává nejisté.

Další video související s tématem:

Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net