Šéf Robloxu nazval problém predátorů „příležitostí“ v katastrofálním rozhovoru po zavedení věkových kontrol

Sef robloxu nazval problem predatoru prilezitosti v katastro 1764079257617

Generální ředitel Robloxu označil problém predátorů na platformě za „příležitost“ v rozhovoru, který následoval po nedávných opatřeních na ochranu dětí zahrnujících povinné věkové kontroly.

Společnost nedávno rozšířila svou technologii odhadování věku na všechny uživatele, kteří chtějí komunikovat s ostatními. Systém, představený už v létě a využívající umělou inteligenci k odhadu věku z video-selfie, se stal povinným pro všechny uživatele — částečně v reakci na legislativní tlak, jako je britský Online Safety Act.

Roblox je převážně platformou pro děti a teenagerů, ale dlouhodobě čelí výtkám kvůli nedostatečné ochraně. Loňská zpráva uváděla, že Roblox nahlásil 13 316 případů zneužívání dětí. V reakci na takové údaje firma nasazuje AI a další technologie právě kvůli obrovskému rozsahu služby — platforma má statisíce současných uživatelů; například hra Steal a Brainrot přes léto dosáhla více než 25 milionů simultánních hráčů.

Zároveň však letos proti Robloxu podaly žaloby tři americké státy — Louisiana, Kentucky a Texas — a federální soudy v USA čelí více než dvaceti žalobám, které společnosti vyčítají umožňování sexuálního zneužívání.

V tomto kontextu se David Baszucki, ředitel Robloxu, objevil v podcastu New York Times Hard Fork, kde byli moderátoři okamžitě konkrétní a ptali se, co říká na „problém predátorů na Robloxu“.

„My to nevidíme nutně jen jako problém, ale zároveň i jako příležitost,“ řekl Baszucki. „Jak umožnit mladým lidem stavět, komunikovat a trávit čas spolu? Jak současně utvářet budoucnost komunikace?“

Podle něj je výzvou i velikost platformy: „Při našem rozsahu — 150 milionů denně aktivních, 11 miliard hodin měsíčně — jaký je nejlepší způsob, jak v tom stále pokročit?“

Je však zarážející, že šéf jedné z největších herních platforem použije formulaci „příležitost“ ve spojitosti s pedofilií, když jde o otázku bezpečí dětí.

Během celého rozhovoru Baszucki spíše zdůrazňoval technologický pokrok a obrovský počet uživatelů než primárně otázky bezpečnosti dětí. Když byl dotázán, nakolik je přesvědčený, že zavedená opatření fungují — když predátoři v minulosti snadno obcházejí bezpečnostní bariéry — odpověděl: „Nechci to komentovat.“ Následně spíše obcházel přímou odpověď: „Jedna z hlavních věcí, kterou děláme, je snažit se udržet lidi na naší platformě. Je to zajímavá situace v odvětví. Nečekáme na zbytek průmyslu — snažíme se být pořád krok napřed.“

Na přímou otázku „Nemyslíte si, že máte problém s predátory?“ odpověděl: „Myslím, že velmi intenzivně inovujeme v poměru k počtu lidí na naší platformě a hodinám, které tam tráví, a opravdu se zaměřujeme na to, jak bude fungovat budoucnost.“

Hry série Brainrot na Robloxu
Různé hry z řady Brainrot na Robloxu jsou mimořádně populární | Image credit: Eurogamer/Yo Gurt Studio

Baszucki obhajoval i otevřenou textovou komunikaci na Robloxu, přestože s ní souvisejí bezpečnostní rizika. „Mnoho dětí tu nachází kamarády,“ řekl. „Některé jsou osamělé nebo izolované — neříkám to jako omluvu — ale dostávám hovory od známých rodičů, kteří říkají: ‚Kdyby to nebylo zařízené přes komunitu na platformě jako je Roblox, moje dítě by tu nebylo.‘“

Moderátoři poté vytáhli zprávu od Hindenburg Research, která tvrdila, že Roblox kvůli růstu reportovanému investorům ohrožuje bezpečnost dětí. Baszucki tu připomínku odmítl a poznamenal posměšně, že Hindenburg údajně už neexistuje a že by se to mělo zmínit v reportáži.

Snažil se rozhovor obrátit k úspěchům AI a v jednom momentu vtipkoval s moderátory: „Je to tichý rozhovor, kde vlastně milujete všechno, co děláme, a jste tady, abyste to tajně podpořili?“ Později dodal, že čekal spíš „zábavná a vtipná“ témata, a stěžoval si, kolik „zábavného času“ s nimi má versus „superfokus“ na problém.

Rozhovor se nakonec stočil i k Polymarketu — predikční platformě založené na kryptoměnách, kde uživatelé sázejí na budoucí události. Baszucki prý této službě fandí, a když mu moderátoři nadhodili, zda by do Robloxu přidal něco podobného — tedy sázení — odpověděl, že „bychom to udělali“, ale že by bylo nutné brát ohled na různé zákony napříč světem.

Když mu hosté řekli, že by to byl „hrozný nápad“, odpověděl: „Myslím, že by to bylo skvělé, pokud by to šlo udělat vzdělávacím způsobem a legálně. Představte si žádné volné Robuxy, žádné volné ceny, jen hru s názvem Dress to Impress Predictor, kde nejde o větření peněz dětí nebo něco takového. Byl bych jejím velkým fanouškem.“

Eurogamer se snažil od Robloxu získat další komentář k rozhovoru.

Celkově šlo o katastrofální vystoupení, které navazuje na dřívější kontroverze Baszuckého. V roce 2024 řekl Eurogameru, že získávání peněz dětmi na platformě není vykorisťování, ale dar. A dříve v tomto roce uvedl BBC, že pokud rodiče nejsou „komfortní“ s bezpečností svých dětí v Robloxu, neměli by jim dovolit platformu používat.

Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net