Podle Marka Cernyho z PlayStationu byl původní Sonic the Hedgehog v Segě „strašně kontroverzní“. V novém rozhovoru podrobně popisuje, jak probíhal vývoj a jaké napětí v Segě vzniklo kolem hry.
Cerny, dnes hlavní systémový architekt PlayStationu 4 a 5, začínal v Atari, pak přešel do Segy a v Americe založil Sega Technical Institute (STI). Právě toto studio pak vyvíjelo pokračování Sonic the Hedgehog 2 poté, co první díl vznikl v Japonsku.
„Když jsem poprvé viděl Sonic the Hedgehog, bylo jasné, že tahle hra bude úspěšná,“ řekl Cerny v podcastu My Perfect Console.
Byl na Segu tlak, aby vznikla jejich vlastní odpověď na Maria z Nintenda? „Tlak byl vytvořit hru, která by se dokázala prodat na milion kopií,“ odpověděl Cerny. Zároveň ale vývoj popsal jako „strašně kontroverzní“, protože vedení do projektu nasadilo mnohem víc prostředků než obvykle — a to nakonec vedlo k odchodu spolutvůrce Sonica, Yujiho Naky.
Cerny vysvětlil: „Část té myšlenky byla… Dejme tomuhle projektu mnohem víc zdrojů než obvykle. Co je obvyklé? Tři lidi, tři měsíce. Myslím, že plánovali tři lidi na deset měsíců. Nakonec ale potřebovali čtyři a půl člověka na 14 měsíců. Už si přesně nepamatuju čísla. A i když to byl úspěch, překročili rozpočet tak dramaticky, že Yuji Naka byl pořád kárán a nakonec firmu opustil.“
Cerny připustil, že hra Seze fantasticky vydělala, ale zároveň podotkl, že Naka už byl z celé situace vyčerpaný: „Byl to přední tvůrce, který v nejlepším roce vydělal zhruba 60 000 dolarů po bonusu a pořád ho někdo kárá. A prostě toho měl dost.“
Po úspěchu prvního dílu se vývoj série rozdělil. Sonic the Hedgehog 2 vznikl v americkém STI, kde kromě Cernyho pracovali i původní vývojáři jako Yuji Naka a designér Hirokazu Yasuhara. V Japonsku mezitím Naoto Ohshima pracoval na hře, která měla být pokračováním, ale nakonec se z ní stal samostatný projekt Sonic CD.
Cerny poznamenal, že nikdo v Segě — ani v Japonsku ani v Americe — nečekal, jak obrovským fenoménem se Sonic stane. „Hra vyšla a my jsme skoro okamžitě měli tým připravený na pokračování, a ptali jsme se: chcete pokračování? A Sega of America říkala ne, je na to ještě brzo. Nejprve udělejte něco jiného,“ popsal.
To se ale změnilo po vánočních prodejích, kdy se prodeje Sonica rychle rozjely a STI se chopilo vývoje pokračování.
O své době v Segě Cerny prohlásil, že byla „brutální“. „Atari bylo skvělé, Sega byla těžká. Bylo to náročné prostředí s tvrdě tlačícím prezidentem, který nás hnali k úspěchu. To neznamená, že bychom neměli skvělou soudržnost s lidmi, se kterými jsme pracovali, ale vše bylo brutální. Nakayama (prezident Segy v Japonsku) přišel a když neviděl, co chtěl, dal nám to pěkně sežrat,“ vzpomíná.
„Odchod ze Segy byl pro nás velmi zdravý,“ dodal Cerny, zároveň ale vyzdvihl Nakayamovy kvality: „Nakayama je úžasný. Rozuměl hrám jako málokdo… Jen bylo náročné pro něj pracovat – sedm let toho bylo dost.“
Yuji Naka od té doby prošel těžším obdobím. Po odchodu ze Segy v roce 2006 pracoval například na Balan Wonderworld pro Square Enix, která v roce 2021 vyšla jako kritický a komerční propadák. Naka poté z firmy odešel a tvrdil, že ho Square Enix šest měsíců před vydáním odvolal z režisérské funkce.
V roce 2022 pak čelil obvinění z obchodování s neznámými informacemi ve vztahu ke Square Enix, což vyústilo v podmíněný trest odnětí svobody.
Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net