Od vydání Clair Obscur: Expedition 33 se kolem výkonů ve hře strhla bouřlivá debata. Všechny herecké příspěvky sklidily uznání a například Jennifer English a Ben Starr byli nominováni na nejlepší herecký výkon na letošních The Game Awards. Do diskuse se ale zapojil i Charlie Cox – známý z Daredevila a Stardustu – nominovaný za hlas hlavního hrdiny Gustava, zatímco fyzický/motion capture výkon pro Gustava ztvárnil francouzský herec Maxence Cazorla.
Nedávno jsme měli příležitost si s Cazorlem popovídat a téma nominací a ocenění nemohlo během rozhovoru chybět. Cazorla nejprve ocenil, že Cox veřejně uznal jeho práci: „Bylo pro mě obrovskou ctí, že Charlie promluvil a uznal můj přínos. Jeho pokora a štědrost mě velmi dojala,“ řekl.
Cazorla podrobněji popsal, jak se Gustave rodil: „Začali jsme nahráváním performance capture bez výrazných omezení, přistoupili jsme k tomu jako k filmu – učili jsme se texty, hráli scény a následovali Guillaumeovo režijní vedení. Jakmile byly záběry natočené a kinematickým týmem integrovány do herního enginu, nastoupili hlasoví herci a nahráli své partie.“
Zdůraznil, že jeho tělesný výkon a Coxův hlas vznikly v různých fázích produkce, což je podle něj ve výrobě her běžné. „Když byla fyzická stránka zamčená, Charlie šel do studia a nahrál řádky. Hotový výsledek jsem viděl až o několik měsíců později přímo ve hře,“ popsal Cazorla.
„Ve výsledku to byl právě součet obou těchto výkonů spolu s vynikajícím scénářem a produkční prací, co postavu dalo život.“
Když jsme se ho zeptali, jak vnímá to, že sám za svůj motion capture výkon nebyl nominován, a zda by podle něj měly soutěže změnit přístup k oceňování hereckých výkonů ve hrách, odpověděl opatrně, ale jasně.
„Otázka možné kategorie pro motion capture je citlivá, protože každá hra vzniká jinak. V Clair Obscur vznikaly mnohé postavy ve spolupráci dvou herců – například Maëlle s Charlotte Hoepffner a Jennifer English, Lune s Estelle Darnault a Kirsty Rider, Verso s Benem Starrem a mnou. Jiné projekty mají jediného herce, který dělá celý performance capture; někdy se do toho přidají kaskadéři, motion capture performeři a hlasoví herci – všichni pracují na jedné postavě.“
Proto podle něj „nejférovější způsob, jak ocenit tvůrce výkonů“, je ocenit samotnou postavu.
„To už dělají DICE Awards, a myslím, že je to velmi chytrý přístup. Pokud oceníte postavu Gustava a její dopad na hráče, uznáte tím Charlieho Coxe za hlas, mě za performance capture, ale také scenáristy, charakterní umělce a všechny, kdo se podíleli na jejím vzniku.“
Na závěr Cazorla dodal: „Videohry jsou přirozeně kolektivní umění a postavy rezonují právě protože jim mnozí umělci vdechnou duši. Ocenit kategorii Nejlepší postava mi dává větší smysl než izolovat jednoho jediného performera a tím ostatní potenciálně učinit neviditelnými.“

Náš kompletní rozhovor s Maxencem Cazorla, kde mluvíme o tom, jak se o projekt zajímal, o konkurzu, setkání s týmem ve studiu Sandfall, o motion capture pro několik postav a mnoho dalšího, vyjde v následujících dnech.
Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net