Šéf Kraftonu údajně požádal AI, aby „vymyslela způsoby, jak neplatit“ earnout vývojářům Subnautica 2

Sef kraftonu udajne pozadal ai aby vymyslela zpusoby jak nep 1763463631312

Saga kolem vývoje Subnautica 2 mezi týmem Unknown Worlds a vydavatelem Krafton pokračuje. V předžalobním podání bývalí vedoucí studia tvrdí, že generální ředitel Kraftonu hledal jakoukoli cestu, jak se vyhnout vyplacení dohodnutého earnoutu vývojářům.

Pro rekapitulaci: Krafton nejprve odložil vydání Subnautica 2 z tohoto roku na rok 2026. Těsně před tím také vydavatel odvolal klíčové členy vývojového a vedení týmu v Unknown Worlds, včetně Charlieho Clevelanda, který byl režisérem původní Subnauticy. Krafton eurogameru sdělil, že rozhodnutí o odkladu early accessu na rok 2026 bylo „v diskusi“ už před personálními změnami a že playtesty ukázaly oblasti vyžadující další doladění. V té době Krafton tvrdil, že zpoždění nesouvisí s údajnou odměnou pro tým Subnautica 2, která by byla vyplacena při dosažení předem stanovených tržeb.

Po svém vyhození Cleveland na Redditu uvedl, že události ho „dost zaskočily“ a že Subnautica 2 byla podle něj připravená na early access, i když Krafton tvrdil opak. On a další odvolaní vedoucí poté podali vůči Kraftonu žalobu poté, co je vydavatel veřejně obvinil z „opuštění“ projektu. Krafton následně prohlásil, že se „těší, až se bude v soudě bránit“.

Dnešní novinka se týká právě onoho předžalobního podání. Podle verze, kterou zveřejnili bývalí vedoucí (dokument byl dostupný na Scribd), tvrdí, že Krafton a jeho šéf Changham Kim přistoupili k ovládnutí studia poté, co vedení studia trvalo na vyplacení dohodnutých bonusů sobě i týmu Unknown Worlds.

V podání se uvádí: „Už dříve se obával, že Krafton zaplatil za akvizici Unknown Worlds příliš mnoho; Kim se bál, že by vyplacení earnoutu zakladatelům udělalo z něj ‚měkkého‘ a ohrozilo jeho pozici generálního ředitele. Zoufale se proto snažil najít způsob, jak se vyhnout povinnosti earnout zaplatit.“

V dokumentu jsou také zmiňovány Slack zprávy mezi Kimem a nově jmenovaným finančním ředitelem Unknown Worlds Richardem Yoonem, v nichž se naznačuje myšlenka převzetí studia. Při rozebírání vyplácení Yoon podle podání napsal: „It might be easier to just take over…“

Podání dále tvrdí, že Kim dokonce použil nástroj AI ChatGPT, aby našel způsoby, jak se z placení earnoutu vyvinit, poté co ředitelka korporátního rozvoje Kraftonu Maria Park řekla, že společnost pravděpodobně bude muset earnout zaplatit, pokud budou splněny prodejní cíle. ChatGPT měl podle dokumentu poradit, že by bylo „složité earnout zrušit“, pokud budou cíle dosaženy. Řešením Kraftonu proto mělo být posunutí vydání early accessu Subnautica 2 mimo časové okno, za které by se earnout vyplácel.

V poznámce pod čarou podání uvádí, že Krafton neposkytl konverzace s ChatGPT a při dotazu potvrdil, že tyto záznamy už „neexistují“.

Krafton byl o tyto nároky požádán o vyjádření.

Ukázka z Subnautica 2 ukazující podvodní průzkum
Image credit: Unknown Worlds

Tyto nové tvrzení přicházejí jen pár týdnů poté, co Krafton sebeoznačil za „AI-first company“. V říjnu společnost oznámila přesměrování k využívání AI jako středobodu řešení problémů v rámci rozsáhlé reorganizace.

Pro kontext: Brendan Greene, tvůrce PUBG, se od investora Krafton a jeho kontroverzní „AI-first“ strategie distancoval a vyjádřil potěšení nad odporem komunity proti použití generativní AI při vývoji her.

Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net