Ron Gilbert, autor Monkey Islandu, ukončil práce na RPG, které dříve naznačoval, a které zůstávalo spíš v pozadí zájmu veřejnosti.
Už loni na jaře se objevily první informace o jeho 2D pixelovém RPG, které Gilbert popisoval jako „klasická Zelda setkává Diablo a Thimbleweed Park“. Ukázkové snímky zobrazovaly například městečko s pekárnou a obchodem se zbraněmi—dva podniky, které by prý hráče dobře vybavily „všeím, co budou potřebovat před vydáním se na den plný úkolů“.
V novém rozhovoru ale Gilbert přiznal, že na tomto Zeldou inspirovaném projektu už nepracuje. Důvodem bylo neschopnost zajistit dostatečné financování od vydavatelů.
„Jednoduše jsme neměli peníze ani čas postavit takhle velkou otevřenou hru,“ řekl Gilbert. „Buď je to vášeň, na které trávíte deset let, nebo potřebujete hromadu peněz, abyste mohli najmout lidi a zdroje.“
Podle něj bylo získání té „hromady peněz“ složité, protože nabídky od vydavatelů byly špatné. Žánr hry mu rovněž nehrál do karet.
„Dělat pixelovou old‑school Zeldu není žádný velký hit, takže vydavatelé se na to nedívali jako na projekt, ze kterého bychom udělali stovky milionů,“ vysvětloval Gilbert. „Množství peněz, které byli ochotní dát, a podmínky, co nabízeli, prostě nedávaly smysl.“
Gilbert si vzpomněl i na crowdfundingovou zkušenost s předchozím titulem Thimbleweed Park, ale poznamenal, že i ta cesta už není jednoduchá. „Kickstarter je v dnešní době v podstatě mrtvý jako způsob financování her,“ řekl.
Podle něj velcí vydavatelé pracují velmi analyticky: používají vzorce a modely, aby odhadli, kolik by hra mohla vydělat, což vede k tomu, že se financují projekty, které se podobají tomu, co fungovalo v minulém roce. To podle Gilberta ubírá na rozmanitosti a experimentování ve hrách.
Naopak indie scéna mu připadá osvěžující, protože je méně zatížená těmito korporátními přístupy a dává prostor kreativitě a zvláštnostem.
Část artworku z právě zrušeného projektu ale nakonec dostala nový domov v Gilbertově nové hře Death by Scrolling.
Death by Scrolling je označena jako „rogue‑like vertikálně scrolující RPG“. Cílem je šplhat vzhůru nekonečnými patry a nasbírat dost peněz, aby hráč mohl zaplatit Přívozníkovi a uniknout z Očistce. Hráči budou bojovat s nepřáteli, sbírat drahokamy a vylepšení, plnit úkoly a pokoušet se přelstít neustále se blížící Smrtku.
Podívejte se na oznámení/trailer k Death by Scrolling:

Závěrem rozhovoru Gilbert ohlédl za svojí čtyřicetiletou kariérou a poznamenal, že svět her se za tu dobu výrazně změnil. Dříve bylo kolem jen pár tištěných magazínů a několik novinářů, dnes je ale konkurenční prostor plný obsahu od streamerů a vývojářů na platformách typu YouTube.
„Ti, kdo jsou úspěšní, nejsou nutně ti nejlepší, ale ti, kteří se zároveň dobře prezentují na YouTube,“ řekl Gilbert. „To je teď jakýsi filtr… Jako vývojář musíte být i performer. A já nejsem herec. Kdybych dělal filmy, byl bych režisér, ne herec.“
V roce 2022 společně s spoluautorem Davem Grossmanem vydal Return to Monkey Island — projekt, o kterém mnozí pochybovali, že vůbec vznikne, a který byl navíc dva roky utajovaný před svým oznámením.
Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net