Majoritní akcionář Square Enix zveřejnil obsáhlý, stostránkový dokument, v němž firmu ostře kritizuje za slabé prodeje a vyzývá k „zásadnímu přehodnocení střednědobého plánu řízení”.
Společnost 3D Investment Partners, singapurská investiční firma, je třetím největším akcionářem Square Enix s podílem 14,36 %, který začala postupně nabývat už v dubnu. Firma se nyní veřejně vyjádřila ke své kritice poté, co byla podle zpráv nespokojena s reakcí generálního ředitele Takashi Kiryu na jejich analýzu v říjnu.
V dokumentu 3D Investment Partners označuje Square Enix za přední japonského vývojáře vlastního hned několika světově známých titulů, včetně Final Fantasy a Dragon Quest, ale zároveň poukazuje na „výrazné zhoršení ziskovosti”. Podle investora současný manažerský plán nestačí firmu oživit.
Square Enix představil minulý rok strategii „agresivního“ přesunu k multiplatformnímu vydávání, aby diverzifikoval zdroje příjmů, a zároveň provedl vnitřní revizi vývojového procesu a zrušil projekty v raném vývoji v hodnotě 112 milionů liber.
3D Investment Partners v dokumentu tvrdí, že marže společnosti stagnují. Prodeje her klesají a marže se zhoršují — investor to přisuzuje exkluzivním vydáním na určité platformy, nízké návratnosti z reklamních výdajů, slabým prodejům historických titulů a nadměrným nákladům na vývoj, mezi dalšími faktory.
Firma také podrobně porovnává Square Enix s klíčovými japonskými konkurenty jako Capcom či Konami, aby zdůraznila jeho relativní neúspěch, a konstatuje, že Square Enix je příliš závislý na domácím japonském trhu a nedaří se mu dostatečně růst v zahraničí.
Je potřeba dodat, že Square Enix již na některé výtky reaguje – Final Fantasy XVI se letos dočkalo vydání na Xboxu po období exkluzivity na PlayStationu a trilogie Final Fantasy VII Remake má v plánu rozšíření na Xbox a Switch 2.
3D Investment Partners vystupuje jako aktivistický investor snažící se získat podporu dalších akcionářů. Z dokumentu ale moc konkrétních doporučení nevyplynulo; převažuje hlavně kritika strategie a zřejmě i snaha dosadit nového CEO místo Kiryu. Není zcela jasné, odkud pocházejí některá prodejní data v prezentaci, a investiční společnost podle pozorovatelů selektivně vybírala negativní hodnocení (například na Metacritic) i u titulů, které byly komerčně úspěšné či měly silnou fanouškovskou základnu.
Mezi hlavními námitkami 3D je, že současná „Reboots” strategie ospravedlňuje slabší výsledky a neformuluje jasnou vizi do budoucna. Investor také upozorňuje na nedostatečnou synergii s ne-herními aktivitami — cross‑media projekty (filmy, anime apod.) zaostávají a tržby z merchandisingu jsou slabé. Podle dokumentu výrazně zaostávají i segmenty arkádových her a vydavatelská činnost v oblasti mangy.
Tato kritika přichází v citlivém období pro Square Enix. Společnost loni přiznala, že Final Fantasy XVI a Final Fantasy VII Rebirth zpočátku nesplnily prodejní očekávání. Ve finanční zprávě z května firma vykázala meziroční pokles prodejů svých singleplayerových her, ač celkový zisk stoupl díky silným prodejům Dragon Quest III HD‑2D Remake.
V listopadu Square Enix oznámil ambiciózní plán, že do roku 2027 chce přesunout 70 % QA práce na generativní umělou inteligenci. Součástí širšího „základního restrukturalizačního” plánu byla také hromadná propouštění a přesun zdrojů z vývoje v zahraničí — riziko ztráty zaměstnání hrozí neznámému počtu pracovníků v USA a údajně zhruba 137 pracovních míst je ohroženo ve Velké Británii.
Podívejte se na oznámení data vydání níže:
Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net