Ubisoft oznámil fanouškům Anno 117: Pax Romana, že vymění obrázek na načítací obrazovce, který byl vygenerovaný pomocí umělé inteligence. Firma uvedla, že šlo o náhradní (placeholder) asset, který „proklouzl“ přes kontrolní proces a neměl se objevit v konečné verzi hry.
Na stránce hry na Steamu se objevilo upozornění „AI Generated Content Disclosure“ — poprvé u titulu od Ubisoftu — přesto to nezabránilo vlně kritiky. Hráči si stěžují, že od placené hry a studia takového kalibru očekávají lepší práci.
Obrázek, který vyvolal rozhořčení, vykazoval typické znaky AI‑generovaného materiálu: deformované nebo neproporcionální rysy obličejů, chybějící končetiny a podivné detaily ve scéně. Po zveřejnění se objevila i upravená verze, která vypadala podstatně lépe, přesto řadě hráčů vadilo, že šlo o výstup z promptu místo původního uměleckého díla.
Někteří hráči na to reagovali ostře — jeden komentoval, že pokud vývojáři použijí „levné nástroje“ v takto velkém projektu, počká si, až hra zlevní. Jiný recenzent na Steamu napsal, že nechce žít ve světě, kde velká studia, která si mohou dovolit zaplatit umělce, místo toho „kradou“ jejich práci pomocí AI; nástroje jsou podle něj špatné pro životní prostředí i pracovní trh a výsledné obrázky navíc kazí dojem z jinak hezky zpracované hry.
Ubisoft v prohlášení uvedl, že obrázek byl placeholder a že finální varianta, kterou studio přiložilo v oznámení, nahradí současný artwork v nadcházejícím patchi 1.3. Společnost také připomněla, že u Anno 117: Pax Romana daleko rozšířili tým umělců — prý největší v historii série — a že AI nástroje jsou využívány primárně pro iterace, prototypování a průzkum. Podle Ubisoftu budou všechny prvky ve finální hře odrážet práci, řemeslo a kreativní vizi týmu.
Kontroverze se netýká jen obrázků. Někteří hráči tvrdí, že lokální texty (zejména německá lokalizace) jsou rovněž částečně generované AI — a uvádějí konkrétní příklady špatných nebo kostrbatých překladů. Jeden uživatel dokonce zmínil, že i přes milionové kulturní dotace ze strany německého státu výsledné znění působí neuctivě vůči němčině.
Tento problém s lokalizací byl podle některých hráčů upozorněn už několik týdnů před vydáním, přesto se v plné verzi objevily stejnorodé chyby.
Anno 117: Pax Romana Ubisoft představil v červnu 2024. Nový díl od Blue Byte posouvá ekonomickou budovatelskou sérii do prostředí starověkého Říma a říše a vyšel pro PC i konzole.
Podívejte se na oficiální launch trailer níže:
Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net