„Byli jsme přivedeni, abychom začali rozdávat rány“ — veterán Peter Moore vzpomíná, jaké schopnosti Microsoft potřeboval, aby Xbox 360 mohl soupeřit s PlayStationem 3

Byli jsme privedeni abychom zacali rozdavat rany veteran pet 1763560851179

Bývalý šéf Xboxu Peter Moore přiblížil, proč jej Microsoft převedl ze Segy, aby vedl ofenzívu kolem Xboxu 360. Ano, měl zkušenosti s uvedením Dreamcastu, ale přitažlivější byla jeho praxe z „konzolového bojiště“ – věděl, jak se postavit do souboje se Sony a PlayStationem.

„Podívejte, neřekli bychom o sobě, že jsme šprti,“ řekl Moore v rozsáhlém rozhovoru. „A Microsoft byl hodně vnímán jako firma plná týpků s chrániči kapes a tlustými brýlemi.

„Potřebovali jsme přivést jiné lidi, kteří by dokázali vystoupit na pódiu a zasadit rány Sony — být trošku agresivnější a mít zkušenost s bojem proti PlayStationu, což jsme během pobytu v Sega samozřejmě měli. Nebyli jsme tedy typickým, tradičním zaměstnancem Microsoftu. Přivedli nás, abychom vytvořili strategii, vedli zepředu na pódiu, byli trošku bezohlední, možná si nechat jedno nebo dvě tetování… Byli jsme přivedeni jako součást velmi talentovaného týmu a, jak už jsem říkal, abychom začali rozdávat rány.‟

Podívejte se na video níže:

Moore k tomu byl dobře připraven — před Segou několik let vedl Reebok a prskal v souboji s Nike, takže věděl, jak bojovat o podíl na trhu. „Je tady jen 100 procent trhu, a boj, který vedete, je o získání srdcí a myslí. Je to bitevní pole. Nic neobcházíme,“ popsal situaci.

Tu konzolovou válku, jejíž ozvěny slyšíme i dnes mezi PlayStationem a Xboxem, Moore a Microsoft do značné míry záměrně vyhrotili. „To se stalo konzolovými válkami, kdy my, Microsoft, jsme přicházeli z pozice nováčka a nerdů, ne jako zábavní značka, a potřebovali jsme vybudovat samostatnou značku Xbox, která by tvořila nejen hardware, ale i software a služby,“ vysvětlil.

Oddělení Xboxu od jména Microsoft bylo klíčové. Proto se název Microsoft málokdy objevoval v souvislosti s Xboxem — šlo o budování značky, která by vydržela desítky let. „Není ostuda být součástí Microsoftu, ale když se podíváte na balení, marketing a všechno, co jsme tehdy dělali: ano, když byste to hledali, Microsoft tam byl, ale šlo hlavně o výstavbu značky s dlouhodobou udržitelností. A jak tu sedíme v roce 2025, tak se to povedlo,“ dodal.

Během Mooreovy čtyřleté éry Xbox značně dotáhl PlayStation a uzavřel historické dohody, například zajištění současného vydání Grand Theft Auto IV pro Xbox 360 — což Moore oznámil tím, že na tiskovce ukázal tetování GTA IV na paži. Xbox také spustil silné značky, které společnost těží dodnes, jako Gears of War a Forza, a získal řadu ikonických third‑party titulů.

Dnešní strategie Microsoftu už tolik nařízenou rivalitu neprosazuje — firma dokonce vydává své hry i na PlayStation, včetně vlajkové značky Halo, což by za Mooreovy éry bylo nemyslitelné. Když jsme se ho ptali na pozici Xboxu dnes, odpověděl: „Musí být nutně vítěz? Pokud je někdo o krok napřed, je ten druhý prohraný? Letos je náš průmysl hodnotný kolem 200 miliard dolarů. Pokud někoho označíte jako vedoucího a někoho jako druhého, společnost na druhém místě si pravděpodobně vydělává miliardy dolarů.\“

„A v případě Microsoftu — mít místo v hraní, značku jako Xbox a dodávat zábavní zážitky — nepřidává to jakousi auru celému Microsoftu? Podívejte se na cenu akcií Microsoftu. Podívejte se, co Microsoft dokázal od doby, co jsme tu my ani Billové nebyli. Rádi bychom si mysleli, že Xbox byl malý dílek úspěchu, který Microsoft nyní má.“

Zdroj článku a fotografií: Eurogamer.net